Curators: Film programme, ‘What are we going to do after we’ve done what we’re going to do next?’, for ‘The Uncertainty Principle’, Capella MACBA, Barcelona, Spain, 15 May–12 June 2009. Screenings: 1–7 June

  • Stacks Image 19781
  • Stacks Image 19784
Latitudes / Mariana Castillo Deball
'The Uncertainty Principle' was a programme produced by the Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) divided into four parts, which through conferences, performances, cinema, video programmes and artist presentations sought to analyse the multiple ways of generating a hypothesis.

The five films included in the Latitudes-curated programme 'What are we going to do after we’ve done what we’re doing to do next?' considered the notion of memory in reverse, prognosis, doubt and strategic foresight within the arena of futurology, in particular narratives of time travel, asking ‘How we might look beyond the present with or without recourse to established genres?’. The selection functioned as a ‘trailer’ for the exhibition Sequelism. Episode 3: Possible, Probable, or Preferable Futures, curated by Latitudes with Nav Haq, which would open at Arnolfini, Bristol, in July and run until September.

Jordan Wolfson, 'Untitled (the nothing)', 2005-9
4 mins. English, no subtitles.
A nearly-3D documentary interview with Alfred Beilek, a man who claims to have taken part in secret US government programmes involving time travel, mind control and alien contact.

Mariana Castillo Deball, 'Nobody was Tomorrow', 2008
15 mins. Serbian, English subtitles.
Taking the style of a childrens’ tale, this video consists of three interconnected stories, including that of Nobody, an aging machine once used in the National Library in Belgrade.

Neil Cummings & Marysia Lewandowska, 'Museum Futures: Distributed', 2008
32 mins. English, Subtitled in Spanish.
Commissioned by Moderna Museet in Stockholm on their 50th anniversary, this film stages a hypothetical interview with Ayan Lindquist, director of the Swedish museum in the year 2058.

Chris Marker, 'La Jetée', 1962
28 mins. French. Subtitles available on DVD.
A masterpiece of filmmaking set in a post-apocalyptic near-future, and told almost entirely in still frames.

Marjolijn Dijkman, 'Wandering Through the Future', 2007
59 mins. Multiple Languages. No subtitles.
Fragments of seventy film productions from all over the world take us through visions of the future from 2008 until 802701.
Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
Plaça dels Àngels 1
08001 Barcelona
Spain
www.macba.cat


10 June, 7pm, Capella MACBA, c/ dels Àngels 7, Barcelona:
Open radio with Latitudes, moderated by David Casacuberta


Comisarios: Ciclo de vídeo, ‘¿Qué vamos a hacer después de hacer lo que haremos después?’, para ‘El principio de incertidumbre’, Capella MACBA, Barcelona, España, 15 mayo–12 junio 2009. Proyecciones: 1–7 Junio

  • Stacks Image 19894
  • Stacks Image 19897
Latitudes / Mariana Castillo Deball
'El principio de incertidumbre' fue un proyecto producido por el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) dividido en cuatro partes que analizó a través de conferencias, performances, cine, ciclos de vídeo y presentaciones de artistas, las múltiples maneras de generar una hipótesis.

Los cinco películas incluidas en el programa '¿Qué vamos a hacer después de hacer lo que haremos después?' reflexionan sobre la noción de memoria en reverso, prognosis, duda y la prospectiva estratégica en el campo de la futurología, y muy en particular, en las narrativa de viajes en el tiempo. ¿Cómo podríamos mirar más allá del presente con o sin referirnos a los géneros establecidos? El programa es un 'trailer' de la exposición 'Secuelismo. Episodio 3: Futuros posibles, probables o preferibles' comisariada por Latitudes con Nav Haq, que inauguró en Arnolfini, Bristol en julio y que permaneció abierta hasta finales de septiembre.

Jordan Wolfson, 'Untitled (the nothing)', 2005-9
Color, 4'. Inglés.
Este documental en (casi) 3D consiste en una entrevista con Alfred Beilek, un hombre que afirma haber formado parte en los programas secretos del gobierno de EE.UU., y en la participación de viajes en el tiempo, el control de la mente y contacto con alienígenas.

Mariana Castillo Deball, 'Nobody was Tomorrow', 2008
Color, 15'. Serbio con subtítulos en inglés.
Tomando el estilo de un cuento infantil, el video consiste en la narración de tres historias interconectadas, incluyendo la de Nobody, una máquina envejecedora usada anteriormente en la Biblioteca Nacional de Belgrado.

Neil Cummings & Marysia Lewandowska, 'Museum Futures: Distributed', 2008
Color, 32'. Inglés con subtítulos en español
Encargada por el Moderna Museet de Estocolmo en su 50º aniversario, esta película escenifica una hipotética entrevista con Ayan Lindquist, directora del museo sueco en el año 2058.

Chris Marker, 'La Jetée', 1962
Blanco & negro, 28'. Francés.
Una obra maestra de cine ambientada en un post-apocalíptico futuro próximo, y narrada casi en su totalidad con fotografías.

Marjolijn Dijkman, 'Wandering Through the Future', 2007
Color, 59'. Multiple lenguas, sin subtítulos.
Fragmentos de setenta producciones cinematográficas de todo el mundo nos llevan a través de las visiones del futuro entre los años 2008 y 802701.
Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
Plaça dels Àngels 1
08001 Barcelona
España
www.macba.es

10 junio, 19h, Capella MACBA, c/ dels Àngels 7, Barcelona:
Radio en abierto entre David Casacuberta y Latitudes.

Founded in 2005 by Max Andrews and Mariana Cánepa Luna, Latitudes is an independent curatorial office based in Barcelona, Spain, that works internationally within the field of contemporary art.

Find out more about. Browse projects. Read blog. Receive Newsletters.

Contact. 
   Blog
   Twitter
   Facebook
   Flickr
   YouTube