Jury & Co-curators: ‘La, la, la, la: on winning and losing’, Miquel Casablancas Prize, Centre Cívic Sant Andreu, Barcelona, Spain, 29 November 2008–17 January 2009

  • Stacks Image 17189
  • Stacks Image 17192
  • Stacks Image 17195
  • Stacks Image 17198
  • Stacks Image 17201
Latitudes / Verónica Aguilera / Fermín Jiménez Landa / Daniel Rodríguez Castro / Oriol Vilanova
     
With the participation of: Verónica Aguilera (ES/DE, 1976), Fermín Jiménez Landa (ES, 1979), Daniel Rodríguez Castro (ES, 1984), Oriol Vilanova (ES, 1980)

Curated by
: Aimar Arriola & Latitudes

La, la, la, la: on winning and losing' was an exhibition developed in the context of the Premi Miquel Casablancas 2008. It brought together works by four artists that reflected on the dichotomy of winning and losing and the social representation of success and failure, both in our private and public lives.

The exhibition title referred to the infamous 1968 winner of the Eurovision Song Contest‘La, la, la’ – performed by the Spanish singer Massiel, yet originally written by Barcelona-born Joan Manuel Serrat. Serrat would have sung in Catalan but was prohibited from performing in Eurovision by the Franco regime. His lyrics were stripped of all political connotations and Massiel brought in. ‘La, la, la’ eventually triumphed over the favourite – United Kingdom’s entry, suitably titled ‘Congratulations!’ – by just one point. Recently it has been understood that the votes were probably fixed by the Spanish dictatorship in order to boost the country's image abroad, and the UK performer (Cliff Richard) has asked to be recognised as the real winner. Beyond the anecdote, this ironic story of victory and defeat served as a paradigmatic example of the relativity of achievements and failures.

The exhibition was presented in the context of a prize for artists under the age of 36, and in an international cultural context increasingly orientated towards recognition and awards – an economy of cultural production and prestige. Is it possible that awards like this reinforce the assumption that prodigious success can only be achieved at an early age? Does the art system need to reward artists in order for them to be considered of public worth? Does this make artists more strategic about their options? And, how is this glorification measured and represented in artistic practice?
Sant Andreu Contemporani
Centre Cívic Sant Andreu
C/ Gran de Sant Andreu, 111
08030 Barcelona
Spain
http://santandreucontemporani.org/ca/

Jurado y co-comisarios: ‘La, la, la, la: sobre ganar y perder’, Premio Miquel Casablancas, Centre Cívic Sant Andreu, Barcelona, España, 29 noviembre 2008–17 enero 2009

  • Stacks Image 17367
  • Stacks Image 17370
  • Stacks Image 17397
  • Stacks Image 17400
  • Stacks Image 17403
Latitudes / Verónica Aguilera / Fermín Jiménez Landa / Daniel Rodríguez Castro / Oriol Vilanova
     
Con la participación de: Verónica Aguilera (ES/DE, 1976), Fermín Jiménez Landa (ES, 1979), Daniel Rodríguez Castro (ES, 1984), Oriol Vilanova (ES,1980)

Comisariado: Aimar Arriola & Latitudes

La, la, la, la: sobre ganar y perder’ fue una exposición derivada del Premi Miquel Casablancas 2008. 'La, la, la, la...' reunió obra de cuatro artistas cuya reflexión se centra entorno a la representación social del binomio éxito o fracaso, tanto en la vida privada como en la pública.

El título de la exposición tomó inspiración de un concreto episodio de la historia popular y política reciente: la victoria de España en el Festival de Eurovisión de 1968 con la canción 'La, la, la' interpretada por Massiel. La canción iba a ser interpretada por Joan Manuel Serrat, quien se negó a participar pues no se le permitió cantarla en catalán. Finalmente, con la mediación del régimen franquista, su comprometida letra fue sustituida por una versión más edulcorada en castellano, cantada por Massiel, que finalmente ganó el concurso. Recientemente se ha sugerido que los votos pudieron ser amañados por Franco y el escándalo ha saltado a la palestra internacional, e incluso Cliff Richard – que quedó segundo lugar por un voto con su popular y oportuno Congratulations! (Felicitaciones!) – ha pedido ser reconocido como justo ganador. Más allá de la anécdota, esta irónica historia de victorias y derrotas resulta un buen ejemplo de la relatividad de los logros y fracasos.

La exposición se presentó en el contexto de un certamen para artistas menores de 36 años y en un contexto internacional donde ha aumentado considerablemente la orientación hacia los premios de reconocimiento en la esfera de la cultura, desarrollando una economía de la producción cultural y del prestigio. ¿Es posible que premios como este refuercen la suposición de que el prodigioso éxito sólo se logra a una temprana edad?, ¿necesita el sistema artístico que los artistas reciban reconocimientos públicos para ser considerados de interés?, ¿provoca esto que los artistas sean más estratégicos respecto a sus opciones? y finalmente ¿cómo se mide y representa dicha glorificación en la práctica artística?
Sant Andreu Contemporani
Centre Cívic Sant Andreu
C/ Gran de Sant Andreu, 111
08030 Barcelona
España
http://santandreucontemporani.org/ca/
Founded in 2005 by Max Andrews and Mariana Cánepa Luna, Latitudes is an independent curatorial office based in Barcelona, Spain, that works internationally within the field of contemporary art.

Find out more about. Browse projects. Read blog. Receive Newsletters.

Contact. 
   Blog
   Twitter
   Facebook
   Flickr
   YouTube