Longitudes

Longitudes cuts across Latitudes’ projects and research with news, updates, and reportage.

Cover Story, October 2021: Fear and Loathing in Lebanon

 

October 2021 cover story on www.lttds.org

The October 2021 monthly Cover Story “Fear and Loathing in Lebanon” is now up on our homepage: www.lttds.org

“The Beirut River, at least in its current state, is a testament to infrastructural failure in Beirut”, writes artist and filmmaker Panos Aprahamian in his itinerary for the latest edition of Incidents (of Travel), from the Lebanese capital.”

 Continue reading

→ After October 2021 this story will be archived here.

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage featuring past, present or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial projects and activities.


→ RELATED CONTENTS

  • Archive of Monthly Cover Stories
  • Cover Story, September 2021: Erratic behaviour—Latitudes in conversation with Jorge Satorre, 31 August 2021
  • Cover Story–July-August 2021: Panorama: a wide view from a fixed point, 2 July 2021
  • Cover Story–June 2021: ‘Fitness food: Salim Bayri’s Amsterdam’, 1 June 2021
  • Cover Story–May 2021: RAF goes viral, 2 May 2021
  • Cover Story—April 2021: Cover Story – April 2021: Lara Almarcegui at La Panera, 2 Apr 2021
  • Cover Story—March 2021: Eulàlia Rovira's ‘A Knot Which is Not’ (2020–21), 1 mar 2021 
  • Cover Story—February 2021: ‘Straits Time: narrative smuggling in Singapore’, 1 Feb 2021
  • Cover Story–January 2021: ‘Things Things Say’: VIP's Union’, 1 Jan 2021
Stacks Image 39


Conversación en línea con Jorge Satorre, 22 de septiembre a las 19h UTC

Jorge Satorre, “The Erratic. Measuring Compensation” (2009). Cortesía del artista.


El 22 de septiembre 2021 a las 19h (UTC -5) se transmitirá a través de Facebook Live del Museo Amparo una conversación que mantuvimos con el artista Jorge Satorre (Ciudad de México, 1979). La conversación quedará registrada en el canal Youtube del museo. 

Programada dentro del ciclo ‘‘Diálogos con artistas de la Colección de Arte Contemporáneo”, la conversación se enmarca dentro de la programación de la exposición “El tiempo en las cosas” curada por Tatiana Cuevas en las Salas de Arte Contemporáneo del Museo Amparo en Puebla, México.

La conversación giró entorno al proceso de producción de “The Erratic. Measuring Compensation” (2010), actualmente incluída en la exposición “El tiempo en las cosas”, realizada por Satorre y comisionada por Latitudes como uno de los diez proyectos producidos a lo largo del 2009 en el espacio público del Puerto de Rotterdam, en los Países Bajos.

Durante el verano de 2009, Satorre buscó y localizó una de las gigantescas rocas que los glaciares llevaron a los Países Bajos desde Escandinavia durante la última Edad de Hielo. A raíz de la fascinación del artista por los proyectos de compensación medioambiental que se llevaron a cabo durante el proyecto de ampliación portuaria Maasvlakte 2 (2008–13), Satorre con la ayuda de un equipo de científicos identificó el lugar de origen de un bloque errático y lo devolvió a su lugar de origen, un acto de restitución sintética y compensación escultórica transnacional. 

El gesto geológico inverso de Satorre además de reflejar la construcción monumental de Maasvlakte 2 como una escultura de la forma de la tierra que, como la acción del deshielo pero en un tiempo mucho más corto, está alterando para siempre la morfología de los Países Bajos. La acción también se refleja en el hecho de que gran parte de la defensa marítima existente y futura en la zona portuaria se hará con roca traída de Escandinavia. Satorre ofrece un relato del proceso de devolución a través de dibujos que incorporan detalles reales e imaginarios. Uno de estos detalles representa una protesta imaginada al comienzo del viaje de vuelta a casa de la roca y fue presentado a modo de prólogo del proyecto en una valla publicitaria en el Puerto de Rotterdam, el puerto más grande de Europa.

Portscapes fue un encargo de la Autoridad Portuaria de Rotterdam con el asesoramiento y apoyo de la desaparecida organización SKOR (Fundación Arte y Espacio Público, Ámsterdam), y fue curado por Latitudes. En este contexto se encargaron proyectos a Lara Almarcegui, Bik van der Pol, Jan Dibbets, Marjolijn Dijkman, Fucking Good Art, Ilana Halperin, Christina Hemauer & Roman Keller, Paulien Oltheten, Hans Schabus y a Jorge Satorre, quien realizó “The Erratic. Measuring Compensation” (2010).

Jorge Satorre, “The Erratic. Measuring Compensation” (2009). Cortesía del artista. Foto: B. Wind.



CONTENIDO RELACIONADO

  • Cover Story, September 2021: Erratic behaviour—Latitudes in conversation with Jorge Satorre, 31 August 2021
  • Portscapes project page
  • Portscapes photo documentation
  • Web of the artist about ‘The Erratic. Measuring Compensation
  • Review of the exhibition "What cannot be used is forgotten" in the May issue of frieze 29 April 2015
  • Publication "Robert Smithson: Art in Continual Movement" (Alauda Publications, 2012) includes essay by Max Andrews, 28 Mar 2012
  • Lecture by Max Andrews "From Spiral to Spime: Robert Smithson, the ecological and the curatorial", 13 March, 2pm, Lecture Theatre 1, Royal College of Art, London, 12 March 2012
  • Interview with Erick Beltrán & Jorge Satorre published in 'Atlántica' magazine #52, 13 Feb 2012
  • Proyecto producido por Jorge Satorre para 'Portscapes' (2009) expuesto en la exposición colectiva 'Fat Chance to Dream', Maisterravalbuena, Madrid, 29 Mar 2011
  • 2009 Video of the making of Jorge Satorre's project
  • Portscapes news: Jorge Satorre's billboard on the A15 and Paulien Oltheten small exhibition at the visitor centre Futureland and surroundings, 2 October 2009

Stacks Image 39


Cover Story, September 2021: Erratic behaviour—Latitudes in conversation with Jorge Satorre

September 2021 cover story on www.lttds.org

The September 2021 monthly Cover Story “Erratic behaviour—Latitudes in conversation with Jorge Satorre” is now up on our homepage: www.lttds.org

“In 2008 the Port of Rotterdam in the Netherlands, the largest in Europe, began a dramatic project to extending its land by 20% into the sea. Known as Maasvlakte 2, the construction involved bringing more than 5 million tons of rock from Scandinavia for the construction of dikes and dams, alongside a programme of ecological offsetting. ”

 Continue reading

→ After September 2021 this story will be archived here.

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage featuring past, present or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial projects and activities.


→ RELATED CONTENTS

  • Archive of Monthly Cover Stories
  • Cover Story–July-August 2021: Panorama: a wide view from a fixed point, 2 July 2021
  • Cover Story–June 2021: ‘Fitness food: Salim Bayri’s Amsterdam’, 1 June 2021
  • Cover Story–May 2021: RAF goes viral, 2 May 2021
  • Cover Story—April 2021: Cover Story – April 2021: Lara Almarcegui at La Panera, 2 Apr 2021
  • Cover Story—March 2021: Eulàlia Rovira's ‘A Knot Which is Not’ (2020–21), 1 mar 2021 
  • Cover Story—February 2021: ‘Straits Time: narrative smuggling in Singapore’, 1 Feb 2021
  • Cover Story–January 2021: ‘Things Things Say’: VIP's Union’, 1 Jan 2021
Stacks Image 39


Cover Story – April 2021: Lara Almarcegui at La Panera

 April 2021 cover story on www.lttds.org


The April 2021 monthly Cover Story ‘Lara Almarcegui at La Panera’ is now up on our homepage: www.lttds.org

“Latitudes participated in a roundtable and wrote the exhibition text for Lara Almarcegui’s ‘Graves’ (Gravels), currently on view at the Centre d'art la Panera, Lleida, until 30 May. “What possibilities begin to emerge when the excavation at a quarry is stopped?”, the text wonders.

 Continue reading

→ After April 2021 this story will be archived here.

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage featuring past, present or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial projects and activities.


→ RELATED CONTENTS
  • Archive of Monthly Cover Stories
  • 18 marzo 2021, 18:30h: Mesa redonda “Transformación geológica y construcción artificial” con Lara Almarcegui y Juan Guardiola, 8 Mar 2021
  • Cover Story—March 2021: Eulàlia Rovira's ‘A Knot Which is Not’ (2020–21), 1 mar 2021 
  • Cover Story—February 2021: ‘Straits Time: narrative smuggling in Singapore’, 1 Feb 2021
  • Cover Story–January 2021: ‘Things Things Say’: VIP's Union’, 1 Jan 2021
  • 11 de julio 2019, 19h: Conversación con Lara Almarcegui en el Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), 25 June 2019
  • ‘Thinking like a drainage basin’ essay in the catalogue of the exhibition ‘Lara Almarcegui. Béton’, 8 April 2019
  • Works by Lara Almarcegui included in the exhibition “4.543 billion. A Matter of Matter”, CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux, 2017
  • Report from Urdaibai: commission series ‘Sense and Sustainability’, Urdaibai Arte 2012 22 July 2012
  • Launch of the monograph ‘Lara Almarcegui. Projects 1995–2010’, edited by Latitudes at 'The Dutch Assembly', ARCOmadrid, 15 February, 19-20h 14 February 2012
  • Photos 'In conversation with Lara Almarcegui', 19 May 2011, TENT, Rotterdam 6 June 2011
  • Portscapes bus tour: Lara Almarcegui wasteland tour and Christina Hemauer & Roman Keller's 'Postpetrolistic Internationale' choir performance 10 November 2009
  • Text on Lara Almarcegui's project for Expo Zaragoza 2008 and exhibition at Pepe Cobo, Madrid 28 October 2008
  • Catálogo 'Estratos', texto sobre Lara Almarcegui, PAC Murcia 2008, 28 Mayo 2008
  • Lara Almarcegui, “Wastelands” in “LAND, ART: A Cultural Ecology Handbook”, Royal Society of Arts and Arts Council England, 2006
Stacks Image 39


18 marzo 2021, 18:30h: Mesa redonda “Transformación geológica y construcción artificial” con Lara Almarcegui y Juan Guardiola


Lara Almarcegui, ‘Rocas y materiales de la Cordillera de los Pirineos’ (2021). Cálculo realizado por Javier Ramajo y Carlos Galé, IDEYA RED PROFESIONAL S. L. L. con el apoyo de Alejandro Robador del Instituto Geológico y Minero de España. Una producción del Centre d'Art la Panera con la colaboración de Centro de Arte y Naturaleza, Huesca, y Espacio Portalet, Sallent de Gallego. Foto: Jordi V. Pou. Cortesía de la artista.


Programada en el marco de la exposición individual de Lara Almarcegui “Graves” comisariada por Cèlia del Diego en el Centre d'Art la Panera (19 marzo–30 mayo 2021), la mesa redonda “Transformación geológica y construcción artificial” reunirá a la artista, el comisario Juan Guardiola y a Latitudes en una conversación online el próximo 18 de marzo a las 18:30h.

A continuación un fragmento del texto de la exposición escrito por Latitudes (descargar pdf):

A través del ejercicio un tanto inverosímil de medir una cordillera, Almarcegui aborda la paradoja que las prácticas de estandarización, cuantificación y matematización que han dado lugar a un extraordinario valor y conocimiento a lo largo de los últimos siglos también representan el avance de una perspectiva que ha permitido la mercantilización y la gestión de la naturaleza. Durante los siglos XVIII y XIX se volvió a imaginar el planeta cartografiando, midiendo y haciendo prospecciones. Estos procesos métricos revolucionarios aceleraron la apropiación de la riqueza de la naturaleza, poniéndola bajo un control sistemático y facilitando su rentabilidad.

(...)

La exposición de Almarcegui busca nada menos que una convergencia de estos marcos temporales rotos a través de la fuerza del arte y un vaivén de escalas y temporalidades entre grava y edificios, el aparente “reloj detenido” de la extracción durante todo un día y la masa absoluta de un macizo montañoso “intemporal” de millones de años. Tanto la industria de La Plana del Corb como la que se ocupa de calcular la masa de los Pirineos, pretenden extraer valor y de alguna manera computar fenómenos que son, significativamente, inconmensurables e inexplicables y que van más allá de la falsa creencia que tenemos suficiente conocimiento.

Lara Almarcegui, ‘Gravera’ (2021), vídeo, 10 min. Cámara: Daniel Lacasa. Editor Pablo Gil Rituerto. Una producción del Centre d'Art la Panera con la colaboración de la Fundación Sorigué. Foto: Jordi V. Pou. Cortesía de la artista.


Imágenes de la exposición “Graves” en el Centre d'art la panera y de la visita a la planta Sorigué, realizadas por Jordi V. Pou. “Graves” es una producción del Centre d'Art la Panera, con la colaboración de la Fundació Sorigué y el Centro de Arte y Naturaleza de Huesca.


→ CONTENIDO RELACIONADO: 

  • 11 de julio 2019, 19h: Conversación con Lara Almarcegui en el Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), 25 June 2019
  • ‘Thinking like a drainage basin’ essay in the catalogue of the exhibition ‘Lara Almarcegui. Béton’, 8 April 2019
  • Works by Lara Almarcegui included in the exhibition “4.543 billion. A Matter of Matter”, CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux, 2017
  • Report from Urdaibai: commission series 'Sense and Sustainability', Urdaibai Arte 2012 22 July 2012
  • Launch of the monograph 'Lara Almarcegui. Projects 1995–2010', edited by Latitudes at 'The Dutch Assembly', ARCOmadrid, 15 February, 19-20h 14 February 2012
  • Photos 'In conversation with Lara Almarcegui', 19 May 2011, TENT, Rotterdam 6 June 2011
  • Editing the forthcoming publication 'Lara Almarcegui. Projects 1995–2010' 18 March 2011
  • Portscapes bus tour: Lara Almarcegui wasteland tour and Christina Hemauer & Roman Keller's 'Postpetrolistic Internationale' choir performance 10 November 2009
  • Text on Lara Almarcegui's project for Expo Zaragoza 2008 and exhibition at Pepe Cobo, Madrid 28 October 2008
  • Catálogo 'Estratos', texto sobre Lara Almarcegui, PAC Murcia 2008 28 Mayo 2008
  • Lara Almarcegui interviewed by Florence Grivel in UOVO magazine, 2007


Stacks Image 39


15 septiembre 2020, 19.30h: Charla entre Rosa Maria Subirana Torrent y Lola Lasurt


Foto: Ralph Herrmanns. MNAC, 1972. Archivo personal de Rosa Maria Subirana Torrent.

Actividad: Del Año Miró (1968) al inventario de la donación. Charla entre Rosa Maria Subirana Torrent y Lola Lasurt
ModeraÁngel Calvo Ulloa
Fecha: 15 de septiembre de 2020, de 19 a 21 h. Incluye una visita guiada a la exposición de 19 a 19.30h
Reserva: Aforo limitado. Imprescindible inscripción previa en lacapella@bcn.cat
Lugar: La Capella (c. Hospital 56, Barcelona)
Streaming en directo a partir de las 19.30h en el canal YouTube de Barcelona Cultura (duración: 1h 16min).

En el marco de la exposición Juego de niños, Lola Lasurt conversa con Rosa Maria Subirana Torrent, conservadora de los Museos de la Ciudad de Barcelona durante los últimos años de dictadura y testigo de primera mano del inicio de la gestión institucional del arte contemporáneo en Cataluña.

Bajo las órdenes del consistorio barcelonés, Subirana inventarió meticulosamente los fondos de las primeras colecciones de arte contemporáneo cedidas a la ciudad y coordinó el Año Miró, en el que se inscribió la organización de la exposición retrospectiva en el recinto del antiguo Hospital de la Santa Creu en 1968, así como otras actividades, entre ellas la colocación de una placa en el pasaje del Crèdit (donde nació Miró en 1893) y el Premio Miró para niños.

Miró donó a la ciudad parte de las obras presentadas en la exposición, que fueron trasladadas al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) para ser inventariadas y constituir el futuro fondo del CEAC (Centro de Estudios de Arte Contemporáneo), el edificio ideado por Josep Lluís Sert que se inauguró en 1975 en Montjuïc.

Esta actividad es parte del programa de mediación εξέδρα (exedra) dirigido por Jordi Ferreiro para la temporada Barcelona Producció 2019–20 de La CapellaJuego de niños de Lola Lasurt ha sido tutorizado por Latitudes.

(📷 ↑↓) Vistas de la exposición ‘Juego de niños’ de Lola Lasurt en La Capella. Fotos: Pep Herrero.










                 
RELATED CONTENT: 

Stacks Image 39


Report: Latitudes' participation in the festival TODAY IS OUR TOMORROW initiated by PUBLICS in Helsinki

Poster announcing the festival in a street in central Helsinki. Photo: Latitudes.

As partner organisation in the transdisciplinary festival ‘Today Is Our Tomorrow’ initiated by PUBLICS, Latitudes' participation consisted in inviting Argentinian-born, Amsterdam-based artist Mercedes Azpilicueta, to perform at Club Kaiku on September 13, 2019.

Façade of Kaiku, Helsinki.

A day earlier, on September 12, 2019, Latitudes and Mercedes maintained an open conversation introducing her artistic practice and, in particular advancing details of both her ‘Yegua-Yeta-Yuta’ performance taking place a day after, as well as her forthcoming solo exhibition at CentroCentro, Madrid, opening October 3, 2019, and her solo presentation as part of Van Abbemuseum's Positions #5’, a series of exhibitions presenting the work of artists working in the Netherlands.

September 12, 2019, 5:30–6:30h: (Above and below) Mercedes, Mariana and Max (Latitudes) in conversation at Club Kaiku. Photo: Jonni Korhonen/PUBLICS.
Photo: Jonni Korhonen/PUBLICS.
Photo: Aman Askarizad/PUBLICS.

Azpilicueta performed ‘Yegua-yeta-yuta’ (2015-ongoing), an evolving solo performance that is part scripted, part improvised. Composed from a litany of hundreds of pejorative, abusive, and vulgar insults directed at women in Argentina, it transforms the everyday language of misogyny and harassment into a kind of tragicomic exorcism. Many of the words derive from the street slang of Buenos Aires, especially Lunfardo, a colloquial and cryptic dialect that first arose among working-class Italian-immigrant and tango communities in Argentina and Uruguay during the late 1800s. For example, yegua literally means a mare – a female horse, a slur for a “difficult” woman. A yeta is a person who brings bad luck, while a yuta is someone corrupt or unscrupulous, and slang for the police. Accompanied by a percussive beat, Azpilicueta reclaims the power to offend, distorting and distending the epithets into something powerful and playful rather than weak and degrading. Azpilicueta performed to the beat of a new soundtrack produced for the occasion in collaboration with Chilean choreographer Rodrigo Sobarzo de Larraechea

See documentation on our photo gallery.

Photo: Aman Askarizad/PUBLICS.

Mercedes Azpilicueta during her performance ‘Yegua-Yeta-Yuta’ (2015-ongoing) for TODAY IS OUR TOMORROW festival, organised by PUBLICS, Helsinki. Photo: Latitudes.
Photo: Jonni Korhonen/PUBLICS.

Photo: Aman Askarizad/PUBLICS.


Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.


Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.
Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.

Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.

Photo: Latitudes.


Mercedes Azpilicueta is an Argentinian visual and performance artist based in Amsterdam. Her practice has spanned theatrical mises-en-scènes and video installations, textile sculptures and drawing, sound works and 3D animation. With a particular interest in notions of the vulnerable or collective body, and the primal or dissident voice, her works have drawn inspiration from sources as diverse as Baroque painting, text messaging, medieval tapestries, street slang, and literary fiction, as well as singular figures including the Italian art critic and feminist activist Carla Lonzi (1931–1982), the Argentine-French performance artist Lea Lublin (1929–1999), the French futurist Valentine de Saint-Point (1875–1953), and the Costa Rican-born Mexican ranchera singer Chavela Vargas (1919–2012). A major survey of Azpilicueta’s work to date, ‘Cuerpos Pájaros’ (Body-birds) was recently staged by the Buenos Aires Museum of Modern Art (November 2018–April 2019 — see Latitudes' Buenos Aires report). On October 3, 2019, she presents ‘Bestiario de Lengüitas’ (Bestiaire of Tonguelets), curated by Virginie Bobin, at CentroCentro, Madrid, an exhibition which will then tour to Museion, Bozen, and CAC Brétigny in 2020. Later in 2019, she will have a solo presentation as part of ‘Positions #5’ at Van Abbemuseum, Eindhoven.


(Above) Mercedes during her performance ‘Oh, Eduarda!’ on April 14, 2019, presented at the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires. Photo: Latitudes.

→ RELATED CONTENTS
Stacks Image 39


Partner organisation in ‘Today Is Our Tomorrow’, participation with Mercedes Azpilicueta, PUBLICS – club Kaiku, Helsinki, 12–14 September 2019

Graphic identity of the art festival. Design: julia.studio.


Today Is Our Tomorrow’ is a collaborative, collective, and transdisciplinary festival initiated by Helsinki-based curatorial agency PUBLICS, produced in partnership with local and international organisations, initiatives and institutions. The programme will include a co-commissioned and collaboratively curated programme of temporary public art commissions, live performance, music, dance, theatre, literature and symposia, and will pilot in Club Kaiku complex in Kallio, an underground music venue renowned for hosting an innovative lineup of DJs, and the neighbouring spaces Kieku and Stidilä.

The 2019 edition of ‘Today Is Our Tomorrow’ is curated, commissioned, organised in collaboration with the Finnish partners: Academy of Fine Arts, Baltic Circle, Globe Art Point, IHME Helsinki, Kohta Gallery, Live Art and Performance Studies (LAPS), and Museum of Impossible Forms, and the international partners Index Foundation from Stockholm, osloBIENNALEN from Oslo, the Latvian Centre for Contemporary Art from Riga, and Latitudes from Barcelona.

The programme looks at ‘other’ versions of the present already being lived in Finland and globally: from Alternative futures to Indigenous-futures, to Afro-futures, to Asian-futures, to Eco-futures, to Bio-futures, to Queer and Feminist futures, and to non-hegemonic futures.

Graphic identity of the art festival.


At the invitation of PUBLICS to participate in the festival, Latitudes has invited Buenos Aires-born, Amsterdam-based artist Mercedes Azpilicueta to present her performance ‘Yegua-yeta-yuta’ at Kieku (ground loor, next to Stidilä) on Friday 13 September, 11–11:30pm. A day earlier, on Thursday 12 September, Latitudes will be in conversation with the artist at 5:30h also at Kieku.

Yegua-yeta-yuta’ (2015-ongoing) is an evolving solo performance by Azpilicueta that is part scripted, part improvised. Composed from a litany of hundreds of pejorative, abusive, and vulgar insults directed at women in Argentina, it transforms the everyday language of misogyny and harassment into a kind of tragicomic exorcism. Many of the words derive from the street slang of Buenos Aires, especially Lunfardo, a colloquial and cryptic dialect that first arose among working-class Italian-immigrant and tango communities in Argentina and Uruguay during the late 1800s. For example, yegua literally means a mare – a female horse, a slur for a “difficult” woman. A yeta is a person who brings bad luck, while a yuta is someone corrupt or unscrupulous, and slang for the police. Accompanied by a percussive beat, Azpilicueta reclaims the power to offend, distorting and distending the epithets into something powerful and playful rather than weak and degrading. Azpilicueta will perform to the beat of a new soundtrack produced for the occasion in collaboration with Chilean choreographer Rodrigo Sobarzo de Larraechea


Mercedes Azpilicueta performing ‘Yegua-yeta-yuta’ during the 2017 CA2M Picnic Sessions, Móstoles (Madrid). Photo: Arantxa Boyero.


Mercedes Azpilicueta is an Argentine visual and performance artist based in Amsterdam. Her practice has spanned theatrical mises-en-scènes and video installations, textile sculptures and drawing, sound works and 3D animation. With a particular interest in notions of the vulnerable or collective body, and the primal or dissident voice, her works have drawn inspiration from sources as diverse as Baroque painting, text messaging, medieval tapestries, street slang, and literary fiction, as well as singular figures including the Italian art critic and feminist activist Carla Lonzi (1931–1982), the Argentine-French performance artist Lea Lublin (1929–1999), the French futurist Valentine de Saint-Point (1875–1953), and the Costa Rican-born Mexican ranchera singer Chavela Vargas (1919–2012). A major survey of Azpilicueta’s work to date, ‘Cuerpos Pájaros’ (Body-birds) was recently staged by the Buenos Aires Museum of Modern Art (November 2018–April 2019). In October 2019 she will present ‘Bestiario de Lengüitas’ (Bestiaire of Tonguelets), curated by Virginie Bobin, at CentroCentro, Madrid, an exhibition which will then tour to Museion, Bozen, and CAC Brétigny in 2020. Later in 2019, she will have a solo presentation as part of ‘Positions #5’ at Van Abbemuseum, Eindhoven.



(Above) ‘Bestiario de lengüitas’ (2017-ongoing) pieces included in Mercedes Azpilicueta's solo show ‘Cuerpo pájaros’ recently programmed at the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires. Photo: Latitudes.

Running parallel during the same week (9–14 September), Latitudes will attend the ‘Gathering for Rehearsing Hospitalities’, a six-day event organised by Frame Contemporary Art Finland in which artists, curators, researchers, and audiences in the field of contemporary art ‘are invited to rehearse and debate hospitality towards diverse ways of knowing and challenging of dominant knowledges’. Alongside the public programme, Frame will arrange studio visits, one-on-one meetings and networking situations.

(Two Above) Moments from the performance ‘Oh, Eduarda!’ on April 14, 2019, also presented at the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires. Photos: Latitudes.


→ RELATED CONTENTS:
Stacks Image 39


11 de julio 2019, 19h: Conversación con Lara Almarcegui en el Institut Valencià d'Art Modern (IVAM)



‘Volcán de Agras. Derechos mineros’. Foto: Lara Almarcegui.

El próximo 11 de julio a las 19h, la artista Lara AlmarceguiMariana Cánepa Luna (comisaria, Latitudes) mantendrán una conversación abierta al público con motivo de la inauguración de exposición individual de Almarcegui ‘Volcán de Agras. Derechos mineros’ en el Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), un proyecto coordinado por Sandra Moros, conservadora del museo valenciano. El evento es gratuito y tendrá lugar en el auditorio del museo.

A continuación de la charla, se podrá visitar la exposición en la que Almarcegui ha investigado sobre los derechos mineros del volcán de Agras en Cofrentes, lugar que fue explotado como cantera por la industria cementera desde mediados de los años setenta hasta los años ochenta. La exposición se podrá visitar hasta el 27 de octubre.  


Tapa del catálogo ‘Lara Almarcegui. Béton’ publicado por Silvana Editoriale (2019) con motivo de la exposición de Almarcegui en CAIRN Centre d'art en Digne-les-Bains, Francia.

Lara Almarcegui es seguramente la artista con la que Latitudes ha colaborado en más ocasiones. Han incluido su trabajo en la publicación ‘LAND, ART: A Cultural Ecology Handbook’ (2006) y en la revista UOVO #14 ‘Ecology, Luxury and Degradation’ (2007). Han escrito sobre su trabajo en para revistas como Mousse Magazine (abril 2010), así como para los catálogos de los proyectos ‘Estratos’ en Murcia (2008), ‘Sense and Sustainability’, Urdabai Arte (pdf aquí) (2012), y recientemente para el catálogo de su exposición monográfica en el CAIRN Centre d'art, France (2019). 


(Arriba y abajo) Conversación con Almarcegui y el crítico y comisario Cuauhtémoc Medina en TENT, Rotterdam, mayo 2011. Photos by Aad Hoogendoorn.


En el 2011 moderaron una conversación con la artista y el crítico y comisario Cuauhtémoc Medina en TENT, Rotterdam, y editaron su primera monografía ‘Lara Almarcegui. Projects 2005–2010’ publicada por Archive Books (2011). Asímismo le han encargado proyectos para proyectos en el espacio público como ‘Portscapes’ en el puerto de Róterdam (2009–10), el puerto más grande de Europa, y presentado su trabajo en exposiciones colectivas como ‘Greenwashing. Percoli, promesse e perplessità’ [Greenwashing. Peligros, promesas y perplejidades] en la Fondazione Sandretto Re Rebaudengo en Torino (2008) y ‘4.543 milliard. La question de la matière’ [4.543 billones. La cuestión de la materia], en el CAPC Musée d'art contemporain de Bordeaux (2017–2018).


Monografía ‘Lara Almarcegui. Projects 2005–2010’ editada por Latitudes (Archive Books, 2011).

(Arriba y abajo) Febrero-mayo 2008: Obras de Almarcegui presentadas en la exposición colectiva ‘Greenwashing. Perils, promises and perplexities’, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino. Fotos: Fondazione Sandretto Re Rebaudengo.

(Arriba y abajo) 8 Noviembre 2009: 80 personas se sumaron a la visita guiada a cuatro de los diecisiete terrenos baldíos documentados por Almarcegui para el proyecto Portscapes en el Puerto de Rotterdam. Fotos: Paloma Polo/SKOR. Más fotos aquí.

(Arriba, pared) Junio 2017–Enero 2018: Materiales de construcción realizadas por la artista entre el 2005 y el 2008 incluidas en la exposición colectiva ‘4.543 billion. The matter of matter’, comisariada por Latitudes en el CAPC Musée d'art contemporain de Bordeaux, Francia. Foto: Latitudes/RK.

CONTENIDO RELACIONADO: 
  • ‘Thinking like a drainage basin’ essay in the catalogue of the exhibition ‘Lara Almarcegui. Béton’(8 April 2019)
  • Report from Urdaibai: commission series 'Sense and Sustainability', Urdaibai Arte 2012 22 July 2012
  • Launch of the monograph 'Lara Almarcegui. Projects 1995–2010', edited by Latitudes at 'The Dutch Assembly', ARCOmadrid, 15 February, 19-20h 14 February 2012
  • Monograph ‘Lara Almarcegui. Projects 1995–2010’, Archive Books, 2011
  • Photos 'In conversation with Lara Almarcegui', 19 May 2011, TENT, Rotterdam 6 June 2011
  • Editing the forthcoming publication 'Lara Almarcegui. Projects 1995–2010' 18 March 2011
  • Portscapes bus tour: Lara Almarcegui wasteland tour and Christina Hemauer & Roman Keller's 'Postpetrolistic Internationale' choir performance 10 November 2009
  • Text on Lara Almarcegui's project for Expo Zaragoza 2008 and exhibition at Pepe Cobo, Madrid 28 October 2008
  • Catálogo 'Estratos', texto sobre Lara Almarcegui, PAC Murcia 2008 28 Mayo 2008
  • Lara Almarcegui in Frieze Art Fair 19 Octubre 2006
Stacks Image 39


Cover Story—June 2019: ‘Thinking like a drainage basin: Lara Almarcegui’s ‘Concrete’

Latitudes' homepage www.lttds.org

The May 2019 Monthly Cover Story ‘Thinking like a drainage basin: Lara Almarcegui’s ‘Concrete’’ is now up on Latitudes' homepage: www.lttds.org

Lara Almarcegui’s current exhibition at the CAIRN art centre in Digne-les-Bains, southern France, focuses on the nearby Bléone river, its geology, and its exploitation. Latitudes has written an essay entitled ‘Thinking like a drainage basin’ for the accompanying catalogue. Lara’s project Béton (Concrete) has two parts. The first, seen here, involves the floor of the art centre being covered with crushed cement, gravel and sand. This raw material is the remains of several concrete structures — weirs — that were placed in the river in a failed attempt to stabilise a riverbed that had been extensively dug out over the preceding decades to produce gravel for the construction industry. The watercourse and its ecology is now being restored, and the weirs were recently removed.”

—> Continue reading
—> After May it will be archived here.


Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage featuring past, present or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial activities.


RELATED CONTENT:

Stacks Image 39



Cookies Advice: We use cookies. If you continue browsing, we consider that you accept their use. Aviso de Cookies: Utilizamos cookies. Si continua navegando, consideramos que acepta su uso.